ورود «اُمیکرون» و برنامه‌ریزیِ فاز ششم طرح شهید سلیمانی

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران با اشاره به تدوین دستورالعمل فاز ششم طرح شهید سلیمانی جهت مقابله با کرونا، گفت:

باید در فاز ششم از روش سنتی ردیابی بیماران خارج شده و به ردیابی و قرنطینه هوشمند برسیم؛ زیرا اگر بخواهیم با روش سنتی کار کنیم موفق نخواهیم بود.

دکتر علیرضا اولیایی منش در گفت‌وگو درباره اجرای طرح شهید سلیمانی، بیان کرد: این طرح دارای چندین بعد نظارتی، حمایتی و… بود و هر جزء به بخشی سپرده شد. تاکنون ۵ فاز از این طرح عملیاتی شده است و اکنون وزارت بهداشت، ستاد کرونا و وزارت کشور در حال تدوین دستورالعمل فاز ششم هستند. معمولا در هر پیکی یکی از فازها عملیاتی می‌شود البته ان شاءالله که دیگر پیکی نداشته باشیم اما درصورت وقوع؛ درحال برنامه ریزی برای پیک ششم هستند.

وی تاکید کرد: فاز مهم طرح شهید سلیمانی ردیابی بیماران است و باید در فاز ششم از روش سنتی ردیابی بیماران خارج شده و به ردیابی و قرنطینه هوشمند برسیم. الان در کشور چین با یک دستگاه موبایل فرد آلوده را ردیابی می‌کنند و اگر ما بخواهیم با روش سنتی کار کنیم موفق نخواهیم بود. اضافه کردن ردیابی و قرنطینه هوشمند سبب می‌شود فاز ششم طرح شهید سلیمانی از دوره‌های قبلی موفق‌تر شود.

وی با اشاره به ورود امیکرون به ایران، تصریح کرد:

تجربه جهانی می‌گوید هیچ کشوری نمی تواند خود را از سویه‌های جدید کرونا دور کند و قطعا به آن دچار می‌شود. سرعت انتقال امیکرون چندین برابر سویه دلتا است و آمارها می‌گوید سرعت انتقالی بیشتر و بین ۲ تا ۱۰ برابر دلتا دارد. به همین دلیل در برخی کشورها ظرف چند ساعت آمارها دارد دوبرابر می‌شود.

چون فرصت کافی نیست که تزریق دز سوم واکسن را به سرعت به عدد بالایی برسانیم، بیشترین کاری که در مورد امیکرون می‌توان کرد، این است که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

او درباه شاخص‌هایی که برای اعلام رنگ بندی کرونایی استان‌ها وجود دارد، گفت: الان معیار دیگری در دسترس نداریم و ساده نیست که بگوییم ملاک رنگبندی بر اساس موارد بستری نباشد. قابل اعتمادترین آماری که می‌توانیم بگیریم از بستری بیماران در بیمارستان‌ها است.

وی در خاتمه بیان کرد: اگر سیستم هوشمندی داشته باشیم، می‌توانیم از شاخص‌هایی دیگر مانند مراجعات سرپایی افراد هم استفاده کنیم. در غیر این صورت باید به آمار بستری اکتفا کنیم. آمار بستری قابل اعتماد است و اعتقاد دارم در شرایط موجود کشور این معیار رنگبندی پاسخ‌گو است تا بتوانیم ردیابی هوشمند را اجرایی کنیم.

فیش حقوق بازنشستگان

دیدگاهتان را بنویسید