فعالیت ۱۳«خانه‌ حمایتی کوچک» نگهداری از سالمندان و معلولان در تهران/نحوه ارائه خدمات
عکس تزئینی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از فعالیت ۱۳ مرکز تحت عنوان «خانه‌های حمایتی کوچک» در سطح استان تهران جهت تعدیل و کاهش ظرفیت‌ مراکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان و سالمندان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت:  تفاوت خانه‌های مراقبتی کوچک با مراکز تجمعی نگهداری شبانه‌روزی در این است که انتظار می‌رود افراد در این خانه‌ها در تمامی بخش‌های زندگی مشارکت داشته باشند.

سید احمد خادم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی در راستای اهداف عالیه خود و در راستای نگهداری از معلولان، سالمندان و فرزندان سازمان که باید در مراکز شبانه‌روزی نگهداری شوند، تدابیر گسترده‌ای را اندیشیده است، گفت: مراکز شبانه‌روزی خدمات را باید به نحو شایسته و با رعایت شئون انسانی برای افراد آماده کنند که این اقدامات در مراکز مراقبتی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون این مراکز در قالب مراکز نگهداری به صورت تجمیعی و با جمعیت‌های گسترده با هدف ارائه خدمات توانبخشی در کنار خدمات مراقبتی فعالیت می‌کرد، اظهار کرد: سالیان پیش دهکده‌های توانبخشی مطرح شد که می‌توان مصداق آن را در آسایشگاه نگهداری «کهریزک» مشاهده کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: باتوجه به اینکه حق شهروندی و برگشت انسان‌ها به جامعه از دیدگاه‌های سازمان تلقی ‌می‌شود، تلاش شده مراکز تجمعی بزرگ به سمت خانه‌های مراقبتی کوچک سوق پیدا کنند؛ در این راستا مراکز را تعدیل و ظرفیت‌ها را در مراکز کاهش دادیم به طوریکه ارائه مجوز به مراکز تجمعی بزرگ حداکثر تا ۵۰ نفر صورت می‌گیرد.

خادم با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای افزایش تعداد خانه‌های مراقبتی کوچک رویکرد بهزیستی استفاده از ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است، گفت: در خانه‌های مراقبتی کوچک حداکثر ۱۰ نفر که می‌توانند در یک خانه به صورت گروهی توسط مراقبینی مطمئن زندگی کنند، نگهداری می‌شوند. در واقع تفاوت خانه‌های مراقبتی کوچک با مراکز تجمعی نگهداری شبانه‌روزی در این است که انتظار می‌رود افراد در این خانه‌ها در تمامی بخش‌های زندگی مشارکت داشته باشند. به طور حتم بسیاری از افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند توانایی انجام حداقل‌ها را دارند و ما نباید انجام این حداقل‌ها را از آنها دریغ کنیم؛ آنها باید برای زندگی مفهوم و معنای خوبی پیدا کنند.

به گفته وی، بعد از اینکه زمینه‌های تدوین دستورالعمل و صدور مجوز خانه‌های مراقبتی کوچک به سرانجام رسید، از دو سال پیش شروع به صدور مجوز برای خانه‌های مراقبتی کوچک کردیم و تا به امروز ۱۳ مرکز تحت عنوان خانه‌های حمایتی کوچک در سطح استان تهران فعال هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در ادامه از آمادگی این سازمان برای گسترش تعداد خانه‌های مراقبتی کوچک خبر داد و یادآور شد: افرادی که در حوزه‌های تخصصی تحصیل کردند و افرادی که دارای منازل بدون استفاده هستند می‌توانند با ما مشارکت کنند.

خادم با اشاره به شرایط ارائه مجوز به افراد برای راه‌اندازی خانه‌های مراقبتی کوچک تصریح کرد: علاقه‌مندان باید در حوزه توانبخشی (پزشکی، توانبخشی، روانشناس، مددکار و…) اشراف داشته باشند. برای فراگیری این کار به هر مراجعه‌کننده امکان صدور مجوز تا ۵ مرکز وجود دارد. در این خانه‌ها باید مراقب ۲۴ ساعته وجود داشته باشد تا به طور دائم در کنار مددجویان حضور داشته باشند. همچنین دیدگاه‌های توانبخشی را برای مددجویان در این خانه‌ها در نظر داریم.

وی ادامه داد: علاقه‌مندیم از محیط اجتماع و ظرفیت‌های پزشکی، توانبخشی و خدماتی بهره‌مند شویم و نسبت به خرید خدمات از این بخش‌ها اقدام کنیم؛ به گونه‌ای که اگر در مراکز تجمعی نسبت به حضور یک پزشک در مرکز الزام وجود داشت، اکنون در خانه‌های مراقبتی کوچک پزشک محله می‌تواند به مددجویان در این خانه‌ها خدمت ارائه کند و یا در صورت لزوم به خانه جهت درمان مددجو اقدام کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران این را هم گفت که اعضایی که قرار است در خانه‌های مراقبتی کوچک نگهداری شوند باید از همان محله باشند تا ملاقات خانواده‌هایشان برایشان تسهیل شود و همچنین در برخی امورات مددجویان مشارکت داشته باشند. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که یارانه پرداختی نگهداری به متقاضیان راه‌اندازی خانه‌های کوچک چه میزانی است؟ توضیح داد: در این زمینه هم تلاش شده تا با ظرفتی‌های از پیش تعیین شده خدمات را منسجم‌تر کنیم. برای افراد که دارای ویژگی‌های خاصی هستند ماهانه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان یارانه برای نگهداری آنها پرداخت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید